“ÖZEL SEKTÖR KENDİ YAĞIYLA KAVRULABİLMENİN YOLLARINI ARIYOR.”

“ÖZEL SEKTÖR KENDİ YAĞIYLA KAVRULABİLMENİN YOLLARINI ARIYOR.”


Borsamız Meclis Üyesi ve Çay Komisyonu Başkanı Veysel Kahraman,  çeşitli yollardan ülkemize sokulan kaçak çay miktarının yıllık 40 bin tona kadar yükseldiğini hatırlatarak, piyasa denetimlerinin sıklaştırılması gerektiğini söyledi.

2013 ürünü yaş çay alım kampanyasında ikinci sürgün alımlarına yakında başlanması beklenirken, sektörün en büyük sorunu olan kaçak çayın yarattığı olumsuzluklar artarak sürüyor.

Veysel Kahraman; kaçak çay girişinin azaltılamaması halinde sektörün hiçbir sorunun çözülemeyeceğini ileri sürerek şöyle dedi:

“Çünkü kaçak çay sektörünün en büyük sorunudur. Bunun çaresi bir an önce Türkiye’deki çay sektörünün masaya yatırılıp, gerekli yasal düzenlemelerin yapılmasıdır. Piyasa denetlemelerinin arttırılması ile kaçak çay girişi mutlaka önlenmelidir. Bu güne kadar yakalanmış olanlar dâhil, kaçakçılık yapanların kamuoyuna ifşa edilmesi şarttır.“

-Çaykur’a devlet desteği, özel sektör tek başına..

Devletin Çaykur eliyle her kampanyada fiyat açıkladığına dikkat çeken Çay Komisyonu Başkanı Kahraman; “Mesela bu sezon için geçen yıla göre yüzde 12’lik bir artışı ihtiva eden pirim destekli 1.35 TL’lik fiyat gerçekte tüm sektörün değil, Çaykur’un alım fiyatıdır” diyerek şöyle devam etti:

“Özel sektör firmaları da kendi alım fiyatlarını piyasanın durumuna göre belirleyerek kampanyada yer alıyorlar. Özel sektör satabilecek olduğu fiyata göre alım yapmak durumundadır. Çünkü, özel sektör Çaykur’un fiyatlarında kuru çay satamamaktadır. Bu yüzden yaş çay alım fiyatının Çaykur’dan düşük olması doğal karşılanmalıdır. Çaykur’un aldığı yaş çayın parasını bir anlamda devlet ödemektedir, özel sektör ise ancak üretip satarak bunu yapabilmektedir. Çaykur’un zararları devlet tarafından karşılanırken, özel sektör kendi yağıyla kavrulabilmenin yollarını aramaktadır. Özel sektör düşük fiyata aldığı çayları piyasaya yine düşük fiyattan satmaktadır. Düşünülenin aksine fiyat farkından kaynaklı bir kâr elde edilmemektedir. Kazanan çay tüketicileri olmaktadır. Açıklanan bu fiyat ile  sanayicileri iki açıdan zorluklar beklemektedir. Birincisi yükselen maliyetler, ikincisi ise pazarın kaçak çay için cazip hale gelecek olması.”