KFMİB BAŞKANI, FINDIK İHRACATINDA REKORU DEĞERLENDİRDİ..

KFMİB BAŞKANI, FINDIK İHRACATINDA REKORU DEĞERLENDİRDİ..


Karadeniz Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (KFMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Edip Sevinç, Türkiye'nin 2014 yılında fındık ihracatından elde edilen döviz bazında tarihi bir rekora imza atarak 2 milyar doları aştığını söyledi.

Sevinç; Türkiye'nin iç fındık ihracatının geçtiğimiz yıl 252 bin 528 ton olarak gerekleştiğine belirterek, bunun karşılığında elde edilen 2 milyar 314 milyon 253 bin doların tüm zamanların rekoru olduğunu bildirdi.

2013 yılına göre ihracat miktarında azalmanın söz konusu olduğunu, bunun da fındık rekoltesinin bir miktar azlığından kaynaklandığını vurgulayan Edip Sevinç, şunları söyledi:

"Sezon başladığı zaman ihracatımızla ilgili genellikle olumsuz söylemler, iddialar kullanıldı. Türkiye'nin ihraç edecek fındık bulamayacağı, kaos ortamı meydana geleceği tereddütleri oluşturuldu.

Oysa, en başından itibaren Türkiye de yeterli derecede fındık olduğunu, İhracatımızda sorunsuz bir şekilde devam edeceğini söyledim durdum. Bunu bazı çevreler iddialı bir yaklaşım olarak görmüşlerdi. Ama bugünkü rakamlar, piyasanın seyri gerçeği ve iddialarımızın doğruluğunu göstermektedir. Türkiye'de fındık ihracatına yetecek kadar ürün mevcuttur. Serbest piyasa koşulları devam ettiği müddetçe de ticarette ve ihracatta sorun olmayacaktır."

2023 HEDEFİ İÇİN..

2015 yılında fındık ihracatından elde edeceğimiz dövizin 2 milyar 800 milyon dolar civarında olacağını tahmin ettiklerini de açıklayan Edip Sevinç şöyle devam etti:

"2023 hedefine daha 9 yıl varken, ihraç rakamlarının bu seviyelere ulaşması fevkalade sevindirici, ihracatçı açısından da mutluluk vericidir. Çünkü, 2009 yılında hükümetle serbest piyasa sistemine geçilmesini konuşurken, en fazla 5 yıl içersinde ihracatımızın 2 milyar doların üzerine çıkacağını daha 6-7 yıl içersinde de miktar bazında 300 bin ton fındık ihracatının gerçekleşeceğini beyan etmiştik. Oysa, miktar olarak sezon bazında 2013-2014 sezonunda  301 bin ton iç fındığa ulaştıktan sonra, döviz olarak da geçtiğimiz yıl 2 milyar doları çok ama çok aştık."

FINDIK,  KAZANDIRAN GERÇEK BİR ÜRÜNDÜR

Edip Sevinç, tek kuruş ithal girdisi olmadan, tamamen bu ülkenin kaynakları ile, insanı ile yerli katma değer yaratarak fındık ihracatının gerçekleştirildiğine dikkat çekerek, "Oysa ihracatımızda büyük bir yer tutan otomotiv de önemli kısım ithal edilen aksam kullanılmaktadır. Ama fındık böyle değildir. Dış ticarette gerçek kazandıran bir üründür. Sürekli borçlanarak döviz temin etmek yerine, kalkınma için ihracatla döviz temin etmek en sağlam en akılcı yoldur. Doğal olarak Türkiye bu modeli benimsemiştir.Bu çerçevede fındık ihracatına dayalı bir model içersinde tamamen yerli malzeme kullanarak gerçekleştire bilen bir ürün olduğundan ayrı bir öneme sahiptir" dedi.

ÜLKELERE GÖRE MİKTARIN AZALMASI

Fındık fiyatlarında geçen yıla göre yaşanan yükseliş nedeniyle, doğal olarak ihracatta miktar bazında azalma olacağını önceden tahmin ettiklerini hatırlatan KFMİB Başkanı Sevinç açıklamalarını şöyle sürdürdü:

 "Miktar bazından geçen yıla göre % 13.74 civarında bir azalma var. Aslında biz bunu %20-25 lerde bekliyorduk, Bu azalma da çok fazla değil. Geleneksel pazarımız olan AB ülkelerine ihracatımız içerisinde payı % 74 dür. Burada % 6.8 oranında azalma görüyoruz. Ama diğer Avrupa ülkelerinde, henüz geçmişten gelen bir çikolata ve fındıklı ürün sanayisi olmayan ,bunun yavaş yavaş geliştiği ülkelerde ise miktar bazında % 22 oranında bir azalma söz konusu.Deniz aşırı,  Uzak Doğu, Çin, Japonya, Amerika gibi ülkelerde ise miktar bazında % 34 oranında bir azalma var. Fındık ihracatında geleceğe yönelik hamle beklediğimiz ülkeler içersinde de % 49'lık bir düşüş yaşandı.

Sebebi ise bugün serbest piyasada oluşan fiyatların, gelişmekte olan pazarlar için cazip olmamasıdır. Yükselen fiyatlar karşısında talebin azalması normal bir durumdur. Avrupa Birliği Ülkeleri içersinde neden azalmıyor?

Çünkü çok büyük bir markalaşmış endüstriler var. Yani fındıklı ürünle kendini ifade etmiş, markasını bütün dünyaya tanıtmış ve tüketicinin kolay kolay vazgeçmeyeceği bir ürün portföyü var. Ve bu firmalar da fiyat ne olursa olsun,  alımlarını önemli ölçüde devam ettiriyorlar. Ama henüz markalaşmamış kesimlerde ciddi düşüşler oldu. Önümüzde tekrar 700 bin tonun üzerinde rekoltelerle karşılaştığımız zaman, bu ürünü kolaylıkla satabilmemiz lazım. İşte o zaman bu alternatif piyasalara ihtiyacımız olacaktır. Bunları da görmemiz lazım. Fındık Tanıtım grubu da bunun için var. Ama Fındık Tanıtım Grubu’nun yaptığı çalışmalar da bir yere kadar etkili olabilir. Çünkü fiyata dayanabilecek başka bir güç kolay kolay olmaz. O nedenle bizim talebin azaldığı pazarlara çözümler bulmamız, yenilerini de ihracat listemize katmamız gerekir."

YILLARA GÖRE TÜRKİYE'NİN SON 20 YILLIK FINDIK İHRACATI

 

 Yıl   İhr.(Ton-İç)       Dolar

------- ------------------------- ------------

1995     242.632         771.356.919

1996     198.366         612.999.000

1997     202.909         925.651.050

1998     201.883         866.313.561

1999     190,088         720.993.000

2000     177.653         588.452.000

2001     258.124         739.970.130

2002     252.779         605.040.840

2003     220.938         661.871.172

2004     217.651      1.220.695.000

2005     209.364      1.928.378.000

2006     247.186      1.467.017.317

2007     233.138      1.519.478.325

2008     228.401      1.407.871.663

2009     219.354      1.172.597.746

2010     252.305      1.544.785.708

2011     243.766      1.759.162.313

2012     265.714     1.802.462.907

2013     274.657      1.767.276.552

2014     252.528      2.314.253.000

4 ARALIK 2014

Fotoğraflar :
[Trabzon Ticaret Borsası | Resmi İnternet Sitesi | tb.org.tr]